
آیا در سجده واجب قرآن، گفتن ذکر خاصی لازم است و کدام ذکر باید گفتهشود؟
پاسخ:
آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، مکارم، سیستانی، وحیدخراسانی و صافی گلپایگانی:
گفتنذکر در سجده واجب قرآن واجب نیست، بلکه اگر کسی که سجده قرآن بر او واجب است، درسجده واجب قرآن پیشانى را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافى استو گفتن ذکر، مستحب( آیت الله صافی، مستحب و مطابق احتیاط) (آیت الله مکارم؛ گفتنذکر بهتر) است و بهتر است این ذکر گفته شود: «لا إِلهَ إِلَّا اللّهُ حَقّا حَقّا لَاإِلهَ الّا اللّهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلهَ إِلَّا اللّهُ عُبُودِیَّه وَ رِقًّاسَجَدْتُ لَکَ یا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکِفاً وَ لَا مُسْتَکْبِراًبَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ»
آیتالله شبیری زنجانی: گفتن ذکر مستحب است و بهتر آن است که این ذکر را بگوید: "سَجَدْتُ لَکَ تَعَبُّداً وَ رِقَّاً، لا مُسْتَکْبِراً عَنْ عِبادَتِکَ وَ لا مُسْتَنْکِفاًوَ لا مُتَعَظِّماً، بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ خائِفٌ مُسْتَجِیرٌ". (1)
پینوشت:
1.توضیح المسائل مراجع، ج1، مسأله 1099 و ذیل مسأله؛ آیت اللهشبیری زنجانی، توضیح المسائل، مسأله 1108؛ آیت الله وحید، توضیح المسائل، مسأله1108؛ آیت الله صافی گلپایگانی، توضیح المسائل، مسأله 1108.
ما را در سایت تفسیرقرآن دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 197