شرح زیارت عاشورا

خرید بک لینک

خداوند در قیامت «مقاممحمود» را به پیامبر عطا می کند.


کلیدهای بهشت و جهنم، همان «مقام محمود» است و این مقامرا همه مردم در محشر می بینند و می فهمند که صحنه ی محشر به «ولایت فقیه» ختم میشود.


تصویرمقام محمود در قیامت

علامه مجلسی دربحار جلد هفتم صفحه 235 از تفسیر فرات ابن ابراهیم با سلسله سند متصل از حضرت امامصادق (علیه السلام) روایت کرده است و ایشان از پدرانش و پدرانش از حضرت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود:«خداوند تبارک و تعالی به من وعده داده است که در روزقیامت، چون اولین و آخرین را حاضر گرداند، به من «مقام محمود» را بدهد. البتهخداوند به وعده خود وفا می نماید. وقتی که روز قیامت بر پا گردد، برای من منبرینصب می کنند که هزار پله دارد. من از پلهها بالا می روم تا بر فراز آن قرار می گیرم. در این حال جبرئیل لوای حمدرا می آورد و در دست من می گذارد، و می گوید: ای محمد!این است آن مقام محمودی که خداوند تبارک و تعالی به تو وعده کرده است! پس من بهعلی می گویم:از این منبر بالا بیا! و علی بالا می آید، تا یک پله پائین تر از من قرار می گیرد.و من لوای حمد را در دست او می گذارم. پس از آن«رضوان»خازن بهشت می آید وکلیدهای بهشت را می آورد، و می گوید: ای محمد! این است آن مقام محمودی که خداوندتعالی تو را وعده فرموده است! و پس از این، کلیدها را در دست من می گذارد. و منآنها را در دامان علی (علیه السلام) می گذارم. و پس ازآن «مالک»خازن دوزخ می آید، ومی گوید: ای محمد! این است آن مقام محمودی که خداوند تعالی به تو وعده داده است، واین کلیدهای جهنم است؛ دشمنان خودت و دشمنان امت خودت را در آتش بیفکن. من کلیدهارا می گیرم و در دامان علی بن أبی طالب می گذارم. در آن روز، بهشت و جهنم از عروسیکه نسبت به شوهر شنواست، درباره من و علی شنواتر و مطیع ترند».

وعده ظهور اینمقام محمود برای فهم همگان در قیامت است. اما ما باید برای دیدن و رسیدن به آن، درهمین دنیا با آن آشنا شویم و آن را درک کنیم.

اگر به صحنه محشردقت کنید، متوجه می شوید که همه از اولین و آخرین، آنجا حاضر می شوند و چگونه اینصحنه به «ولایت» ختم می شود. ما در بحث «ولایت» توضیح دادیم که چه ربط منطقی بینولایت خدا و ولایت رسول الله و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد. رابطه یولایت اهل بیت با ولایت فقیه را هم بطور مفصل بیان کردیم.

در ادامه ی حدیثمی خوانیم، «و این است مفاد گفتار خدای متعال در قرآن کریم سوره ی ق آیه 24: «أَلْقِیَا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنِیدٍ =(به آن دو فرشته خطاب مى شود)هر کافر سرسختى را در جهنم فرو افکنید». «أَلْقِیَا»فعل تثنیه است، یعنی «شما دو نفر». منظور از «شما دو نفر» پیامبر و امیرالمؤمنینعلیها السلام است. علی (علیه السلام) قسمت کننده ی بهشت و جهنم هستند. در صحنهقیامت علی (علیه السلام) در مورد کسی که بهشتی است می فرماید: «هذا لِی = این مالمن است» و اگر جهنمی باشد به جهنم می گوید: «هذا لَک = این مال توست».

خدا کند، ما طوریزندگی کنیم که وقتی رسیدیم خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ایشان به ما بگوید«این مال من است».

اگر کسی بخواهداین جمله را از حضرت بشنود، باید در دنیا بگوید: «علی مال من است» و واقعاً با علیباشد. زمانی می توانیم این گونه قرب به اهل بیت پیدا کنیم که اهل بیت را از خودمانبدانیم و این که انسان بتواند خودش را فرزند امام زمان، فرزند فاطمه زهرا و اهلبیت بداند. به صِرفِ دانستن نیست.

این مسیری است کهباید طی کنی تا برسی به جایی که عاطفه فرزندی نسبت به اهل بیت در وجودت ظهور پیداکند و وقتی خودت را از آنها دانستی و خواستی مادرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)را زیارت کنی و همین که می گویی:«السّلامُعلیکِ»، این خطاب، خطاب یک فرزند خواهد بود به مادرش.

منبع: برگرفته از بحثمقام محمود استادشجاعی

تفسیرقرآن...

ما را در سایت تفسیرقرآن دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 186 تاريخ: جمعه 21 آبان 1395 ساعت: 15:18

صفحه بندی