چگونه به ربوبیت پروردگار اعتماد کنیم؟
پاسخ:
نبی اکرم «صلی الله علیه و آلهو سلم» میفرمایند:
«یا عبادالله، أنتم کالمرضی،و الله ربّ العالمین کالطّبیب. فَصلاحُ المَرضی فیما یعلمُهُ الطبیب و یدبرهُ، لا فیمایشتهیهِ المریض و یقترهُ، ألا فسلّموا لله أمرَه، تکونوا مِن الفائزین»؛ ای بندگانخداوند، شما مانند بیمارانید و ربّ العالمین مانند طبیب. صلاح بیمار در آن چیزی استکه طبیب میداند و تجویز میکند، نه در چیزی که مریض درخواست میکند. آگاه باشید کهتسلیم امر خدا باشید باشد تا از رستگاران باشید.
اگر کسی همین یک روایت پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» را قلباً باور کند، چنان قدرتی در او حاصل میگردد کهبه راحتی در انجام تک تک دستورات خداوند موفق شده و امراض اخلاقیاش را به آسانی ترکخواهد کرد.
استفاده از لغت ربّ العالمیندر این روایت نیز، درست مانند استفاده از کلمهی «رب» در آیهی قبل، نشانهی اعتمادبه ربوبیت و تدبیرِ تنها مربّی عالمیان است. ربوبیّتی که هرگز در آن «چرایی» راه ندارد.
تمام انسانها همواره برای انجامامورات گوناگون، به نظر و علم متخصصین همان امر، اعتماد نموده و دستورات آنها را بیچونو چرا اجرا میکنند. اما برای اطاعت از ربّی که بینهایت عالمتر، قدرتمندتر و متخصصتراز مخلوقاتش است، دائماً چون و چرا مینمایند.
پیامبر اکرم «صلی الله علیهو آله و سلم» در این روایت از ما میخواهد تا حداقل همان اندازه که به پزشک خود اعتمادمیکنیم، به خداوند نیز اعتماد نماییم... تمام درگیریهای انسان با خداوند، به خاطرآرزوهایی که برآورده نشده، توسلاتی که ظاهراً نتیجه نداده و ... نشانهی عدم اعتمادانسان به ربوبیت پروردگارش میباشد و این عدم اعتماد، همان شرک به پروردگار میباشد.
باید بیاموزیم تا به پروردگارمان،بیشتر از اسباب و علل طبیعی اعتماد داشته باشیم. او تنها قدرتِ عالم است و همهی امورتحت فرمان اویند. تمرین کنیم تا حقیقتاً جز او را نپرستیم و جز از او یاری نجوییم...
ما را در سایت تفسیرقرآن دنبال میکنید
برچسب: پرسش وپاسخ اعتقادی,پرسش وپاسخ اعتقادی استاد محمدی,پرسش وپاسخ اعتقادی رادیو معارف, نویسنده: بازدید: 229