یکی از معجزات حضرت زهرا سلام الله علیها، خطبه بالبدیهة آن حضرت بود. آن بزرگواردر آن جوّ اختناق و کودتای بزرگی که شده بود، با آن مصیبت جانکاه و عظمای ارتحالحضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و بعد مصایب دیگر، این خطبه را که در اوجفصاحت و بلاغت است انشاء کرد که امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام هر چند امامالبلغاء و امیر الفصحاء است و میفرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْکَلَامِ وَفِینَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَیْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه »(7) ولی جوّاجازه نمیداد که چنان سخنرانی جامع و گویا و کوبنده و ماندگاری ایراد نماید.
عظمت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها باعث شد که در آن اجتماع تاریخی و محاکمهبزرگ نتوانستند مانع خطبهخواندن ایشان شوند، و چنان بود که شخص حضرت رسول اکرمصلی الله علیه و آله حضور یافتهاند و بسیاری از مردم حاضر وقتی آن حقایق بیان میشدگریه میکردند.
به هر حال، این خطبه متضمن مطالب بسیار بالا است و از معجزات اهل بیت علیهم الصلوةو السلام است و لذا در مثل کتاب بلاغات النساء که در قرن دوم هجری نوشته شده استاین خطبه را نقل میکند.
البته فضایل آن حضرت بسیار زیاد است؛ همین حدیث مشهور نبوی که «إِنَّ اللهَتَعَالَى یَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا»(8) در عین اختصار،معنای والا و مهمی دارد. حقائق و مطالب مهم ولایی تا حضرت مهدی علیهالسلام از اینروایت استفاده میشود، یا این حدیث که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هنگامی کهمیخواهند حضرت فاطمه را دلداری و تسکین خاطر بدهند میفرمایند:
«أبشری یا فَاطِمة إنّ المَهْدِیّ منک»(9)
ای فاطمه! بشارت بر تو باد که مهدی از توست؛ این بسیار مهم است که پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله شخص اول عالم امکان، برای آرامش روان و آمادهساختن دختر عزیز ویگانه خود برای تحمل مصایب و مسائلی که پیش میآید اینگونه دلداری میدهند کهمهدی از توست، یعنی همه از تو و برای توست و سیر جهان به سوی تو، و پیروزی حق برباطل و نور بر ظلمت برای تو است. به هر حال سخن در عظمت حضرت زهرا سلام الله علیهابسیار زیاد است.
لزوم گرامیداشت ایّامفاطمیهگرامیداشت فاطمیه و مواضع فاطمه، سیره فاطمه، زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حکمتفاطمه باید همیشه جزء برنامهها باشد و در سخنرانیها، تألیفات و در هر فرصت مناسبباید آن را بازگو کرد.
باید مصایبی که بر آن حضرت وارد شده است و آنقدر فاش و آشکار است که حتی در مثلکتاب النهایة ابن اثیر - با اینکه سنّی است و کتابش لغت است- به مناسبت از اشارهبه این مصائب پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله نتوانسته خودداری کند وآنها را برای همه بازگو میکند.
ابن اثیر در النهایة، لغت (هنبث) این دو شعر را از حضرت زهرا علیها السلام استشهادمیآورد که اجمالی از آن مصایب و هتک حرمتها به آن بانوی یگانه اسلام است که هرکس و هر شخص آگاهی، همه چیز را از آن میفهمد و شدّت ناراحتی زهرا سلام الله علیهاو رنج و غم او و اعتراض او را به آنچه واقع شد نشان میدهد. آنجا که خطاب به پدربزرگوارش میفرماید:
قَدْ کـانَ بَعْدَک أنباء وَ هَنْبَثة
لَو کُنتَشاهدَها لم یکثر الخُطَب
إنّا فَقَدْناک فَقْد الأرضِ وابلَها فَاختل قومُکفاشْهدهم وَ لاتَغب
سپس میگوید: «الهَنْبَثَة واحدة الهنابث، و هِی الأمُور الشّداد المختلفة و اشارإلى عتبها على أبیبکر: إنها خرجت فی لمة من نسائها تتوطأ ذیلها إلى أبیبکرفعاتبته.»
باید تاریخ را برای مردم بیان نمود، کلمات حضرت زهرا علیها السلام مخصوصاً آن خطبهعظیمه و بلیغه را که از معجزات ایشان است به گوش جهانیان رساند.
باید در این فاطمیهها، شخصیت ملکوتی آن حضرت تجلیل و تعظیم شود و همه مردم در اینایام، ارادت و مودت خود را به یگانه بانوی اسلام دخت گرامی پیامبر رحمت حضرت فاطمهزهرا علیها السلام اثبات نمایند. امروز ما به تأسی به آن حضرت احتیاج داریم. جامعهما به پیروی از روش همسرداری و تربیت فرزند - که آن حضرت بهترین طریقه و روش راداشتند- احتیاج دارد.
امروز کلمات آن حضرت باید سرمشق زندگی همه بانوان و بلکه مردان باشد. آن حضرت،مقام واقعی و کرامت حقیقی زن را به دنیا ابلاغ نمود و فرمود: بهترین زن آن است کهنه او مرد نامحرمی را ببیند و نه مرد نامحرمی او را ببیند. این است که حضرت زهراعلیها السلام را تا امروز و تا قیامت، در دلهای مردم آگاه و خداپرست و حقجو زندهنگه داشته است.
فاطمیه یک تاریخ است، فاطمیه یعنی فریاد بر سر ظالمان، فاطمیه یعنی جهاد برایپیروزی حق بر باطل، و بالاخره فاطمیه یعنی روز حکومت جهانی و الهی حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف.
آری! فاطمیه عاشوراست، فاطمیه شب قدر است، فاطمیه غدیر و نیمه شعبان است و فاطمیهیعنی روز پیروزی نور بر ظلمت.
در پرتو بیان فضائل آن حضرت، همه ابعاد دین و ولایت ائمه طاهرین، و دعوت اسلام وقرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام و در کل، رسالت رسول اکرم صلی الله علیه و آلهرا باید تبلیغ نمود.
باید با بدعتها، با بیگانهگراییها، با نابسامانیها، با گناه، با شیوع مناهی وملاهی، با فساد، با جهل و ضلالت مبارزه نمود.
مکتب اهل بیت علیهم السلام، مکتب معرفت، مکتب علم و بیداری، مکتب آگاهی و عدالت وبرابری و رشد عقلی و اندیشههای نورانی است که همه باید آن را در این فرصتهابازگو کنیم و همه باید قدردان مجالس نورانی فاطمی باشیم و از برکات آن کمالاستفاده را نموده و مهمترین وظیفه خود را دعا با تضرّع و انابه به درگاه خداوندمتعال برای تعجیل در فرج موفور السرور فرزند عزیز فاطمه، حضرت مهدی عجل الله تعالیفرجه قرار دهیم؛ اللّهم عجل فرجه الشریف و اجعلنا من أعوانه و أنصاره و المستشهدینبین یدیه.پینوشتها:
1. عیون اخبار الرضا علیه السلام؛ ج1، ب26، ح22.
2. نهج البلاغة، نامه28.
3. الجواهر السنیة؛ شیخ حر عاملی، ص710.
4. بحار الانوار؛ ج15،ب1، ح48.
5. بحار الانوار؛ج68،ب61، ح1.
6. عوالم العلوم، ص933.
7. نهج البلاغة، خ233.
8. صحیفه امام رضا علیه السلام، ص45،ح22.
9. البرهان متقی هندی، ص94.
تفسیرقرآن...
ما را در سایت تفسیرقرآن دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 195 تاريخ: سه شنبه 26 بهمن 1395 ساعت: 0:58