عید یعنیبازگشتِ به حقیقت و اصلِ خودت
«عید» از ریشه «عود» می آید. یعنی «بازگشتِ» به حقیقت و اصل و ریشه یخودت. یعنی ما بر می گردیم به بهار و عید می گیریم، زیرا بهار باز گشته و ما بهفصل بهار و تازگی و طراوت برگشته ایم..
«عید سعید نوروز» عیدمبارکی است. اسلام هم به دلیل وجودِ خصوصیت های زیبایی که در این عید هست، آنرا پذیرفته و تأیید و تبلیغش کرده است و مردم را به برگزاری این عید تشویقکرده است. به خاطراین که قبل از آمدن این عید، نظافت و پاکی و شستشو و اصلاح وجوددارد.
در این عید، نو شدن، صله ارحام،پیوند، مهمانی، ارتباطات، آشتی و کنار گذاشتن کینه ها وجود دارد و شیطان به شدتاز این مسئله در رنج و عذاب است.
عید نوروز فواید فوق العاده زیادیدارد. بگذریم از خرافاتی مثل چهارشنبه سوری. عید نوروز یک عیددوست داشتنی است و برای ما صرفا عید ملی نیست؛ بلکه عید مذهبی و معنویهم است.
چون معصوم (علیه السلام) روی آنتأکید کرده و محتوایش هم محتوایی است که عقل و شعور و دین و فطرت ما تأییدش میکنند. مثل صله ارحام و حذف کینه ها و دوستی و مسافرت، که اینها همه عبادتند. بعضیها عبادت های واجبند و بعضی ها عبادت های مستحب هستند. مثلا مسافرت که یک عبادتمستحب است؛ یا نظافت که امر واجبی است. اینها خیلی ارزش دارند.
معصوم (علیه السلام) فرمود: «لیس العید من لبس الجدید انما العید لمن امن الوعید= عید برای آننیست که لباس نو بپوشید. عید برای کسی است که خاطرش جمع باشد، کارهایی که کردهاست، در روز قیامت میتواند جوابشان را بدهد». اگر کسی گناه نکرد، این عید دارد.
علی (علیه السلام) فرمودند: «کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللَّهُ فیهِ فَهُوَ عِیدٌ = هر روزی که در آنخداوند نافرمانی نشود، عید است»(نهج البلاغه ،حکمت ۴۲۸).
بهار فقط رویش جسمی نیست، بلکه رویشروحی هم است، آمادگی نفس برای رشد است. تازگی و اصلاحِ کدورت ها و آفت هاو معصیت ها و زخم هایی است که در گذشته انسان دیده و برای همین هم این دعا در آن واردشده است:
«یا مقلب القلوب والابصار؛ یا مدبر اللیل و النهار؛ یا محول الحولوالاحوال؛ حول حالنا الی احسن الحال». مستحب است کهدر هنگام تحویل سال، 365 مرتبه این دعا را بخوانیم تا در تمام روزهای سال حال خوب و خوشی داشته باشیم.
ما را در سایت تفسیرقرآن دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 193